BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

6.10.2008

DNA-testejä ja näyttelyitä

Noin, viime yönä oli tullut s-postia dna-labrasta Australiasta.

Moenhan testasin kantaako diluutiota. Tulos D/D eli ei kanna diluutiota. Itse olin melko varma että kantaa, mutta aina ei voi voittaa ja se ei sitten kantanut sitä. Itsellä muuttui nyt tulevaisuuden suunnitelmat, mutta ei se haittaa aina ei voi saada mitä haluaa ;)

Spiderin testasin mielenkiinnosta kantaako kanelia. Ja yllätyksellisesti tulos on b/b1 eli on suklaan JA KANELIN kantaja! En ihan odottanut näin menevän.
Eli Spiderin ja Hildan pentueeseen odotettavissa myös mahdollisesti beigejä vaavoja lila-vaavien lisäksi. Hildaa en testannut, koska olen 99.9% varma että se kantaa kanelia - isä on kanelin kantaja samoin emo ja emon isä on kaneli. Joten olen melko varma että Hilda kantaa sitä, joten en viitsinyt tuhlata sen testaamiseen.

No, nyt meillä on toinen ei-diluution kantaja ja yksi kanelin kantaja pojutsu. Vaikka mun puolesta olisi voinut olla toistepäin - eli Moe kantaisi diluutiota ja SPider ei kanelia ;) Kun diluutiokissojahan olisi tarkoitus kasvattaa...

Viikonloppu vietettiin Tampereella näyttelyn merkeissä. Ei kovin menestyksekäs viikonloppu ollut. Hyvä että kissat saivat sertinsä edes. Liian paksuja kuulemma ovat.. ei siit sen enempää... Mukana siis Spider, Moe ja Hilda lauantaina ja sunnuntaina Hilda yksin.
Hilda valmistui lauantaina herkkutatiksi eli Championiksi. Seuraavaksi laitetaan nenä kohti Kirkkonummea marraskuun alussa, jonne lähtee Hilda ja Elli.

6 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Tarkootat varmaan että kanelin kantaja?
Omalla elukalla ainakin tulos B/B1 tarkoittaa = Full color. The cat is a carrier of cinnamon.
Ei kai se nyt yhtä aikaa voi kanelia ja suklaata kantaa..

Anonyymi kirjoitti...

Kanelin kantavuuttahan siinä testautin ja kuten tekstissä lukeekin niin Spider on kanelin kantaja.
Jossain vaiheessa kun vastaukset tulevat postissa niin laitan ne sivuille.

Tuloshan oli, laitan myös selostuksen mikä siinä oli,:

b/b1
huom pienet b:t, iso B tarkoittaa käsittääkseni eriasiaa)= brown(chocolate), and carrier of cinnamon.

Note : A DNA change in the TYRP1 gene affects the amount of black
pigment produced in cat hair. The B allele results in normal black color,
while the b allele produces brown (chocolate) and bl produces cinnamon.
The B allele is dominant to the b allele, and the b allele is dominant to the bl
allele.

Kissahan on lila, ja lilahan on vaalennos suklaasta. Joten miksi se ei voisi kantaa suklaata? Ja miksi se ei voisi samaan aikaan kantaa kanelia?? Tätä en nyt ymmärrä?
Ehkä olen liian tyhmä tähän värihommeliin, mutta käsittääkseni se voi kantaa sekä suklaata että kanelia.. Jos ihan väärässä olen niin jätän värien miettimisen muille.

Ai niin ja jos jatkossa anonyymina kirjoitellaan, poistan mahdollisuuden kommentoida muuten kuin googlen tunnuksilla. Joten nimi alle kun jotain kirjoittelet :)

Mirka V. kirjoitti...

Meikäläisen ajatuskatkos tossa yllä ^

Mutta siis joo Kissahan itsessään on jo "suklaa" (eli sen vaalennos), kissa kantaa siis kanelia mutta se ei voi kantaa molempia.

Hyvä paikka mistä näitä voi aina kerrata on http://www.piupaws.net/genetiikka.htm

Sieltä minäkin käyn joskus aina muistia virkistämässä :D

Mekin otettiin DNA-näyte mahdollisesta kanelin kantajasta, nyt peukut pystyyn että semmonen meillä ois ;)

Minna kirjoitti...

Iik sanon mä, musta alkaa kyllä tuntuun että tosiaan jätän värijutut muille ja olen tyytyväinen niihin väreihin mitä tulee (ja koitan oikeiksi rekisteröidä) ;))

Mä jotenkin ajattelen asian niin että vaikka lila onkin suklaan vaalennos ja periaatteessa suklaa, niin silti se on tavallansa suklaan 'kantaja', vaikka se taitaa olla sitten väärin sanottu.

Kanelin kantaja se kuiteskin ja nyt mulla on niitä kaksi vaikka kaneli ei edes ole mun väri.

No, kun tarpeeksi monta kertaa väärin ajattelen ja siitä kirjoitan ja asiat mulle rautalangasta väännetään, vaikka monta kertaa voi joutua niin tekemäänkin ;), niin ehkä ne jää sitten vahingossa päähän.
Emmä oikeesti näin tyhmä oo (mulla vain välillä ei ajatus juokse yhtä nopeesti kuin suu/sormet) ;)
Värijutut vaan sekoittaa välillä pään kun niitä miettii liikaa. Ja värigenetiikka sivut sekoittaa vielä enemmän...
Mustan kissan kanssa oli helpompi kun sen yhdisti mustaan niin kaikki oli mustia..tai siis meille tuli.

Mirka V. kirjoitti...

Et sä ole ainoa joka joskus noiden värien kanssa sekoilee ;)

Vaihdetaanko? Mä annan sulle pari EI kanelin kantajaa ja sä annat mulle kanelin kantajan? :D Mulla tuntuu nää kantajuudet menevän aina väärin päin..

Ja toi anonyymi kirjotus ei muuten oo sit mun, se väkänen edellisessä viestissä tarkotti mun poistamaa viestiä kun kirjotin taas nopeemmin kuin ajattelin :D

Minna kirjoitti...

Joo mä kerkisin näkeen sen sun ekan viestin, poistin sen sieltä välistä kun olit sen poistanut.

Mä tulen varmaan aina sekoileen noitten värien kanssa, aina ja ikuisesti.
Ja arvaappa vaan kunhan Hilda pökää pennut joskus, niin mä olen saletisti pississä sen jälkeen kun yritän arvata mikä kuvio on kyseessä ;D

En vaihda ;) Kyllä nuo nyt kelpaa mulle, varsinkin kun toinen on 'vaivalla hankittu' unelma ja kummatkin kanelin kantajat on sit taas muuten oikean värisiä ;)
Se vain harmittaa että tuo syssi-kolli ei ollut diluution kantaja vaikka kuinka halusin sen olevan.